Het onderzoek bestaat voor deelnemers uit een telefonische screening, korte dagelijkse vragenlijstjes (die ongeveer één minuut duren om in te vullen), verschillende periodieke vragenlijsten (allemaal door de onderzoekers geregeld) en wekelijkse MASTER training sessies. In totaal bestaat de MASTER module uit acht sessies*. Hiervan zijn vijf sessies met het kind en de ouder in de zaal en drie evaluatiegesprekken.
De sessies richten zich op het probleemgedrag waar het kind het meeste last van heeft in het dagelijks leven.
De MASTER-training is gestructureerd in 3 fases en bestaat uit 7 wekelijkse sessies van ~45 minuten en 1 booster sessie van ~45 minuten een maand later:
1. Gezamenlijke probleemdefinitie (sessies 1-3)
a. Sessie 1: Gedrag kaderen en observeren
b. Sessie 2: Samenhang zichtbaar maken
c. Sessie 3: Opstellen behandelplan
2. Gedragsverandering (sessie 4-6)
3. Integratie en bestendiging (sessie 7 en boostersessie 8)
De precieze inhoud van de training staat in trainingsprotocol dat je bij deelname zult ontvangen. Voordat de training gegeven mag worden, zal je worden opgeleid door MASTER-specialisten tijdens een trainingsdag.
*Met welke ouder je de training uitvoert, wordt willekeurig bepaald. Dat kan dus de vader zijn, of de moeder, de ouder met ADHD of de ouder zonder ADHD.